
Duurzaamheid, afval en afvalvermindering, circulaire economie, groene aanpak: het zijn de sleutelwoorden die steeds vaker voorkomen in de voedings- en drankenwereld. De verandering van perspectief is noodzakelijk door de wet (de regelgeving gaat verder in die richting) en vanwege de behoefte aan een markt die wil werken om de milieu-impact zoveel mogelijk te beperken, met daaruit voortvloeiende voordelen ook in termen van kostenreductie. Hier zijn onze tips voor bars en restaurants die in hun dagelijkse werk een bijdrage willen leveren aan het milieu:
– Kies altijd gebruikte of gerecyclede materialen voor de inrichting en blaas nieuw leven aan objecten die anders voor de vuilnis bestemd waren, met het oog op de perfecte circulaire economie. Deze zullen ook een persoonlijke connotatie aan de plek geven, waardoor uw duurzame filosofie onmiddellijk wordt gecommuniceerd en deze zich onderscheidt van de concurrentie. De keuze van de inrichting en aanverwante materialen hangt natuurlijk af van het soort locatie dat je wilt creëren en de verfijnde sfeer, maar vergeet niet om te knipogen naar smaak en design. Als u nog steeds op zoek bent naar de perfecte locatie, onderschat dan niet de mogelijkheid om ruimtes terug te krijgen die eerder voor andere doeleinden waren gebruikt en misschien verlaten, die met een zorgvuldige renovatie een unieke charme zouden kunnen herstellen.
– Recycleer! En laat het gebeuren door een speciale ruimte in te richten voor de inzameling van ander afval, ook beschikbaar voor klanten. Vergeet niet dat deze ruimte een uitstekende gelegenheid kan zijn om uw zorg aan het onderwerp over te brengen, misschien met een echte grafische poster die uw toewijding uitlegt.
– Beter in bulk! Geef de voorkeur aan het toedienen van sappen, water en frisdrank van de tap: op deze manier vermijdt u veel overbodige verpakkingen en kunt u uw klant waarschijnlijk een goedkopere prijs garanderen. De herbruikbare glazen flessen zijn een geldig en deugdzaam alternatief.
– Schaf zoveel mogelijk wegwerpartikelen af: kies voor het duurzame alternatief of, indien niet mogelijk, voor gerecyclede, recyclebare en composteerbare materialen. Neem de producten die u gebruikt voor het schoonmaken, wasmiddelen, zeep en parfumeurs op in deze goede praktijk door losse producten of speciale navullingen te kopen.
– Voedselverspilling bestrijden: naast het economische aspect en het ethische en morele aspect, kunt u door diepgaand begrip van wat er wordt verkocht en wat er op zijn minst voorkomen, voorkomen dat u teveel voedsel weggooit en het milieu sparen van onnodig en schadelijk gebruik van hulpbronnen.
De gegevens van de FIPE (Italiaanse Federatie van Openbare Diensten) spreken duidelijk over het probleem: 80% van de geïnterviewde restauranthouders vindt de voedselverspilling in het restaurant, die meestal plaatsvindt tijdens de uiteindelijke consumptie (mensen maken het eten dat ze bestellen niet af). , bij voedselinkoop en tijdens voedselbereiding. De oplossingen om dit ernstige probleem op te lossen, kunnen verschillend en complementair zijn. Bied de klant allereerst de mogelijkheid om voedsel dat ze niet hebben gegeten mee te nemen met de inmiddels beroemde doggybag: als je de eerste bent die deze nieuwe kans biedt, door dit expliciet te adverteren en te verklaren, zal niemand zich in verlegenheid brengen. en je hebt geholpen om voedselverspilling te verminderen. Om deze praktijk echt duurzaam te maken, kunt u direct een ecologische, duurzame en esthetisch verantwoorde verpakking voorstellen, eventueel aangepast met het logo van uw restaurant.
Beoordeel vervolgens of de porties voldoende zijn of juist te overvloedig; onthoud dat je met creativiteit, studie en passie vervolgens alternatieve toepassingen kunt voorstellen, waarbij je ook onderdelen van de minder bekende producten gebruikt. Over het algemeen is er geen behoefte aan een menu dat te ingewikkeld is of te uitgebreide recepten, omdat het risico bestaat dat er verwarring ontstaat en de analyse veel complexer en minder effectief wordt.
– Aan het eind van de dag onverkocht voedsel verkopen (of weggeven!) Tegen redelijke prijzen; sommige apps (bijv. togoodtogo) stellen de lokale bevolking in staat om deel uit te maken van een circuit dat klanten dozen met etenswaren aanbiedt die bijna op zijn, tegen een echt concurrerende prijs. Waarschijnlijk zul je met een tool als deze ook nieuwe potentiële klanten binnenhalen, perfect in het doelwit, naar de locatie, die je voor het eerst zullen kennen door een deugdzame activiteit.
– Geef de voorkeur aan voedingsmiddelen met een korte keten, van kwaliteit en met een bekende oorsprong: u spaart het milieu door transport en dus vervuiling te vermijden en garandeert klanten een betere smaak. Een keuze van waarde die ook op sociaal en economisch vlak positieve gevolgen heeft, omdat het de lokale producenten beschermt en koper en klanten bevrijdt van de logica en het opleggen van tussenpersonen, waardoor de definitie van een eerlijke prijs wordt gegarandeerd.
– Seizoensmenu’s aanbieden, met respect voor duurzame landbouwproductie: de producten zullen al hun beste organoleptische eigenschappen tot uitdrukking brengen, wat de smaak en het respect voor de natuur ten goede komt (en ze zullen natuurlijk minder kosten als ze op het juiste moment worden gekocht). Maar pas op dat u zich niet te veel laat meeslepen en te frequente wijzigingen wilt voorstellen, omdat klanten misschien geen tijd hebben om de verlenging op te merken en bijgevolg de moeite niet ten volle kunnen waarderen. Het optimale tijdsbestek is 3 maanden.
– Beloon het deugdzame gedrag van klanten door kortingen aan te bieden aan degenen die met de fiets arriveren, of breng waterflessen of containers mee om te vervoeren wat ze in het restaurant kopen.
– Breng uw filosofie over op het personeel en maak hen betrokken bij het project, en maak hen bewust van de cultuur van energiebesparing, gescheiden inzameling en afvalvermindering. Alle medewerkers moeten zich aansluiten bij een duurzaamheidsproject: elke actie of communicatie moet consistent zijn, zodat de keuze als echt en authentiek wordt ervaren.
– Gebruik duurzame energiebronnen, verminder het waterverbruik door speciale stroomreductoren op mixers te gebruiken, geef de voorkeur aan handdrogers boven papieren, kies energiebesparende apparaten.
– Selecteer leveranciers die deugdzame keuzes maken op het gebied van verpakking, afvalvermindering en grondstofkeuze. Het kiezen van partners ook op basis van ethische / milieucriteria, eventueel met certificeringen die, naast de bescherming van het milieu, hoge kwaliteitsnormen garanderen, helpen uw aanbod uniek en waardevol te maken.
Al deze goede praktijken die gevoeligheid, voorbereiding, toewijding en een verandering van perspectief vereisen, moeten duidelijk worden gedeeld en uitgelegd aan de klanten, die de plaats een waarde zullen geven en zich hierdoor zullen onderscheiden van de concurrentie.